Waarom je rucola in je tuin wilt laten groeien

Veel mensen (net als ik eerst) denken dat rucola een sla soort is maar dit is niet juist.

Inge Jill vertelt waarom..

Rucola is een koolsoort en behoort tot de kruisbloemen fammetjes evenals onder bijvoorbeeld de broccoli, bloemkool, boerenkool, spruiten etc.. Dus op de vraag of rucola gezond is kan ik gerust ja antwoorden, hieronder lees je waarom…
1. Omdat rucola goed tegen obesitas werkt, het bevat weinig calorieën en juist heel veel voedingsstoffen.

2. Rucola een rijke bron aan vitamines en mineralen is. Het bevat maar liefst 90% van de ADH vitamine K die ingezet word om beschadiging van de neuronen in de hersenen te herstellen, op deze manier is rucola een geneeskruid tegen Alzheimer.

3. Rucola is een perfecte smoothiegroente! Smoothies zijn (en dan heb ik het vooral over de green smoothies voor gevorderden ) zijn erg gezond juist omdat je verse producten gebruikt en rauw opeet waardoor de voedingstoffen niet verloren gaan zoals normaal met het koken gebeurd

4. Er zit een hoog vitamine A-gehalte in en enkele flavonoïden maken deze groene bladgroente een ideale voeding om kanker te voorkomen. Vooral de kans op huid-, long- en mondkanker wordt verkleind door het eten van rucola.

5. Er zitten fytonutriënten de indolen in rucola en dit zijn stoffen die in plantaardig voedsel zitten die heel belangrijk zijn voor je gezondheid (Fyto betkent plantaardig en nutriënt betekent voedingsstof)

6. Er is aangetoond dat de laatste 20 jaar het aantal fytonutriënten in voeding enorm is gedaald. Dat komt door pesticiden die worden gebruikt en het telen op verarmde grond. Maar dit kan ook door bijvoorbeeld het eten van verwerkt voedsel waardoor je veel minder fytonutriënten binnen krijgt. Het is veel beter om verse biologische groenten en fruit te kopen dan groente uit potjes, blikjes en pakjes met groenten of sauzen.

rucola

tip: Rucola is een erg gezonde groente maar bevat ook vrij veel nitraat. Nitraat kan bij een te hoge concentratie schadelijk zijn voor je lichaam en  verstoort een goede opname van zuurstof en ontregelt het zuurstoftransport. Maar eigenlijk is het met alles uiteraard zo, overal waar ‘te’voor staat is niet goed;-)

Je kan het eten als aanvulling op een groene salade, een super groente voor de green smoothies,eten als stampot (je hoeft het niet te koken,gewoon de laatste 5 minuutjes erbij doen)of lekker voor op een gezonde zelfgemaakte pizza..

 

Door: Inge Jill

www.ingejill.com

foto: did-it.org

No Comments Yet.

What do you think?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge